박 성 민
박 성 민

박 성 민

박성민 작가는 1968년 경상남도 창원에서 태어나 홍익대학교 대학원에서 회화 석사 과정을 마친 후, 극사실주의 화풍을 기반으로 한 독창적인 작품 세계를 구축해온 작가이다.

그는 ‘아이스 캡슐(Ice Capsule)’ 시리즈로 잘 알려져 있으며, ‘얼음과 식물 그리고 도자기’ 세가지 소재로 구성된 작품을 선보였다. 2000초반 대한민국 미술대전 비구상부분 대상, 동아미술제 동아미술상, 신사임당미술대전 대상등 연이어 휩쓸며 미술계에 존재감을 각인 시켰다.

깔끔한 청화백자에 담긴 얼음과 녹색 식물의 대비가 보는 이의 시선을 잡아 당겼다. 투명한 얼음 속에 식물이 자라는 듯한 모습은 사뭇 극사실 회화의 진수를 보여주는 것 같지만, 현실에선 만날 수 없는 비구상 설정이다. 도자기에 담겨 얼음을 뚫고 솟아 오르는 식물의 강렬한 생명력은 ‘삶도 원래 그런 것’ 이라고 말하는 듯 했다.

최근 박성민 작가는 기존의 ‘아이스 캡슐’ 시리즈에서 벗어나 도자기 표면의 질감을 추상적 이미지로 옮긴 새로운 회화 작업을 선보인다. 이러한 신작(“Connect” 시리즈)들은 도자기의 표면을 클로즈업하여 추상적 이미지로 승화시킨 것으로, 극사실과 추상의 경계를 넘나드는 새로운 시도를 보여주고 있다. 마치 원형의 도자기를 평면으로 편 듯한 작품은 극사실과 추상의 접점에서 신비로움을 발산한다.

박성민은 초기 작업부터 고체, 액체, 기체 등 물질의 삼태(三態)를 한 화면에 담아내고자 집중했다고 한다. 그림의 중심 매개체로 얼음을 선택한 이유이기도 하다. 도자기 역시 같은 속성으로 도전했다. “고체인 흙이 물을 만나 액체가 되고, 다시 불을 만나 기체가 빠져나간 후 남은 게 도자기이기 때문이다”. 이번 아트부산 2025에 참가하는 작품 “Connect” 시리즈는 그 도자기 표면을 클로즈업해 추상적 이미지로 승화시킨 것이라 할 수 있다. 이러한 극사실 기법으로 재현한 작품은 마치 여러시간 찰나의 풍경을 포착해서 벽면에 수집해 놓은 것 같다. 늦은 밤이나 혹은 이른아침, 눈과 비안개가 화면을 가득 메운 듯 하기도 하고 서정적인 상상력을 자극하고 예전 작업에서 회화적인 느낌을 더욱 가미해 완성도를 더했다.

박성민 작가는 얼음과 도자기라는 서로 다른 매체를 통해 존재의 덧없음과 삶의 아름다움을 탐구하며, 극사실과 추상의 경계를 넘나드는 독창적인 작품 세계를 구축하고 있다.

   

     출품작


PARK SUNG MIN

Born in 1968 in Changwon, South Korea, Park Sung Min is a painter who earned his Master’s degree in Painting from the Graduate School of Hongik University. Over the years, he has developed a distinctive body of work based on hyperrealist techniques, while also pushing the boundaries between reality and abstraction.

Park is best known for his acclaimed “Ice Capsule” series, which features compositions centered around three key elements: ice, plants, and porcelain. In the early 2000s, he garnered significant attention in the Korean art scene by sweeping major awards, including the Grand Prize in the Korea Fine Arts Grand Exhibition (Nonfigurative category), the Dong-A Art Prize, and the Shin Saimdang Art Award.

His works captivated viewers through the striking contrast between crisp white porcelain and the icy transparency surrounding vibrant green plants. The hyperrealistic rendering of plants seemingly growing inside solid ice creates a visual paradox—immensely lifelike, yet fundamentally surreal. The image of plant life piercing through the ice inside a porcelain vessel speaks metaphorically to the resilient vitality of life, as if suggesting, “This is what life is like.”

In recent years, Park has shifted his focus from the “Ice Capsule” series to a new body of work titled “Connect.” This series abstracts and magnifies the surface textures of porcelain, transforming them into large-scale, near-abstract compositions. These paintings traverse the boundaries between hyperrealism and abstraction, as if unfolding a three-dimensional ceramic object into a two-dimensional canvas. The resulting images radiate a sense of mystery and serenity, captured at the intersection of tactile realism and imaginative interpretation.

From early in his career, Park has been fascinated by the three states of matter: solid, liquid, and gas—a concept he sought to embody within a single canvas. This fascination led to his focus on ice as a central visual metaphor. Porcelain, too, became a subject of artistic exploration, as he explains:

“Clay, a solid, becomes liquid when mixed with water, and is then fired, during which gas escapes—what remains is porcelain.”

His new “Connect” series, which will be presented at Art Busan 2025, captures close-up views of porcelain surfaces, sublimated into abstract forms. Rendered through hyperrealistic techniques, these paintings feel like collected fragments of fleeting moments, reminiscent of scenes veiled in mist, snow, or early morning light. They evoke a poetic atmosphere and imaginative depth, while further refining the painterly qualities developed in his earlier works.

Park Sung Min continues to explore the impermanence of existence and the beauty of life through contrasting materials like ice and porcelain, crafting a unique artistic language that effortlessly flows between hyperrealism and abstraction.