남 상 운
남 상 운

남 상 운

남상운 작가는 유화물감으로 레이어(layer)를 층층히 겹치면서 자신만의 블루 컬러를 완성해냈다. 실재와 환영의 경계에 있는 블루문은 우리가 사는 현실이면서도 가상의 환영적 공간 속 으로 우리의 시선을 끌고간다 .

작가의 푸른 색은 영화촬영 현장에서 본 블루 스크린(크로마키, Chroma Key)에서 영감을 받았다. 카메라 앵글안, 푸른 천이 드러워졌던 공간은 후반 작업을 통해 계획된 이미지가 합성되어 완전히 다른 공간으로 재탄생된다. 존재하지 않는 공간을 실제처럼 보여주는 기술, 현실과 허구, 실재와 환영 사이의 경계를 작품안에 녹인 것인데, 예술적으로는 현실을 대체하거나 조작하는 행위로 해석될 수 있으며, 이는 "무엇이 진짜인가?", "이미지는 진실을 담는가?"라는 철학적 질문을 유도한다.

크로마키에서 사용되는 푸른색은 "제거될 운명"의 색상이자 반면 “다른 존재로 환생”할 색상이다. 이는 '존재하지만 사라질 것', 혹은 '불가능함의 가능함'이라는 개념으로, 예술에서는 무(無)나 빈 공간, 또는 잠재성의 공간으로 해석될 수 있다. 작가는 이 색의 중립성과 제거의 개념 자체를 작품 주제로 삼은 것이다. 크로마키는 피사체(주체)를 강조하고, 배경은 유동적이고 대체 가능한 상태로 만든다. 이는 현대 예술에서 말하는 "정체성의 유동성", "경계의 해체", "불안정한 존재"와 연결되며, 자아, 공간, 기억의 불확실성을 표현하는 수단으로 활용되기도 한다. 동시에 손톱크기 정도의 보이저2호, 스파이더맨, 어린왕자 등 다양한 오브제를 연잎 위에 그림으로써 현실과 비현실의 세상들을 작품안에 위트있게 담아내고 있다.

블루문의 작품을 디지털 아트의 결과물, 혹은 LED같은 기계적인 힘을 빌린 미디어로도 착각하지만, 작가는 모든 작품을 100% 유화로 작업하며, 작품의 크기에 상관없이 4개월 이상이 소요되는데, 예리한 세필붓 0호에서부터 20cm이상의 평붓 등, 수백 번의 붓질을 더해 층층히 레이어로 쌓아 그려낸다.

블루문의 표현 기법은 레오나르도 다빈치의 <모나리자>에 사용된 ‘스푸마토 기법’과 유사한 형식을 띠는데, 겹쳐진 연잎과 연잎의 경계, 연잎과 배경의 경계를 구분하기 위해서 일반적인 선이나 면을 사용하는 대신, 경계가 되는 부분에 수십 번의 덧칠을 통해 자연스럽게 구분짓게하는 기법이다. 간혹 동양화에서의 선염기법과 비교되어지기도 하는데, 블루문의 이런 독특한 기법은 캔버스 위에 물감이 올려지는 방식이라기 보다는 캔버스에 물감이 스며들 듯 표현되어, 오묘하고 환상적이며 아스라한 아우라를 풍기게 함으로서 관객에게 독특한 시각적 경험을 제공한다. 이러한 작품의 분위기는 사색적인 분위기와 섬세한 터치가 연잎이라는 구체적인 이미지와 조화를 이루면서 그 자체로 놀라운 효과를 내고 있다. 이는 작가의 독창적인 시각과 아이디어, 숙련된 솜씨와 예술적 감각이 결합된 결과이다.

남상운 작가는 1970년 부산에서 태어나 홍익대학교 대학원 박사를 졸업하였고, 전남대학교,경기대학교, 서울교육대학교대학원, 경희대학교 대학원 등 다수의 강의 경력을 가지고 있으며 현재는 경기대학교 초빙교수로 재직중이다. 최근 그의 작품은 형식적, 내용적 측면에서 차별성을 확립, 작가만의 작품세계를 확고히해 나가고 있으며, 다수의 잡지, 영화, 광고 등에 삽입되고 있다.

   

     출품작


BLUE MOON-LPD0619, Natural Diamond 0.11ct, oil on canvas, 162×112cm, 2024
BLUE MOON-LPD0619, Natural Diamond 0.11ct, oil on canvas, 162×112cm, 2024
BLUE MOON-Ap25, Natural Diamond 0.12ct, oil on canvas, 130x89.4cm, 2025
BLUE MOON-Ap25, Natural Diamond 0.12ct, oil on canvas, 130x89.4cm, 2025
BLUE MOON-2503, Natural Diamond 0.12ct, oil on canvas, 130x89.4cm, 2025
BLUE MOON-2503, Natural Diamond 0.12ct, oil on canvas, 130x89.4cm, 2025
BLUE MOON-Lpw25, Natural Diamond 0.12ct, oil on canvas, 130x89.4cm, 2025
BLUE MOON-Lpw25, Natural Diamond 0.12ct, oil on canvas, 130x89.4cm, 2025
BLUE MOON-AT25, Natural Diamond 0.12ct, oil on canvas, 130x89.4cm, 2025
BLUE MOON-AT25, Natural Diamond 0.12ct, oil on canvas, 130x89.4cm, 2025
PURPLE MOON-Ti26, Natural Diamond 0.05ct, oil on canvas, 72.7x 72.7cm, 2025
PURPLE MOON-Ti26, Natural Diamond 0.05ct, oil on canvas, 72.7x 72.7cm, 2025
BLUE MOON-2501, Natural Diamond 0.12ct, oil on canvas, 72.7×72.7cm, 2025
BLUE MOON-2501, Natural Diamond 0.12ct, oil on canvas, 72.7×72.7cm, 2025
BLUE MOON-2502, Natural Diamond 0.12ct, oil on canvas, 72.7×72.7cm, 2025
BLUE MOON-2502, Natural Diamond 0.12ct, oil on canvas, 72.7×72.7cm, 2025
BLUE MOON-w2504, Natural Diamond 0.05ct, oil on canvas, R60cm, 2025
BLUE MOON-w2504, Natural Diamond 0.05ct, oil on canvas, R60cm, 2025
BLUE MOON-424, oil on canvas, 53x40.9cm, 2025
BLUE MOON-424, oil on canvas, 53x40.9cm, 2025
BLUE MOON-425, oil on canvas, 53x40.9cm, 2025
BLUE MOON-425, oil on canvas, 53x40.9cm, 2025
BLUE MOON-426, oil on canvas, 53x40.9cm, 2025
BLUE MOON-426, oil on canvas, 53x40.9cm, 2025

NAM SANG WOON

Nam Sang-woon is an artist who has developed his own signature blue tone by meticulously layering oil paints. His iconic series Blue Moon exists at the threshold between reality and illusion, drawing the viewer into a visual realm that is both familiar and fantastical.

Nam’s inspiration for his blue hue comes from the blue screen (Chroma Key) technology used in film production. In filmmaking, a space once filled with a blue cloth transforms in post-production into an entirely different world—one that never existed but appears completely real. This notion of blending the real and the unreal, or of manipulating reality through images, serves as the conceptual backbone of his work. It prompts philosophical questions such as “What is real?” and “Can an image contain truth?”

The blue used in Chroma Key represents a color destined to be removed, yet also one that is reborn as something else. For Nam, this color symbolizes not only absence or nothingness, but also potentiality—a neutral canvas upon which other meanings may emerge. His work reflects this duality by incorporating the concept of erasure and transformation as central themes. The Chroma Key technique, which isolates the subject and renders the background fluid and interchangeable, aligns with contemporary artistic discussions of fluid identity, the breakdown of boundaries, and existential uncertainty. It also serves as a metaphorical tool to explore the instability of the self, space, and memory.

Within these blue dreamscapes, Nam wittily embeds miniature icons such as Voyager 2, Spider-Man, and The Little Prince, painted onto floating lotus leaves. These objects, often no larger than a fingernail, act as bridges between the real and imaginary, grounding the viewer in a playful yet thought-provoking visual narrative.
Though often mistaken for digital or media art due to its luminous quality, every piece in the Blue Moon series is created entirely with oil paint. Regardless of size, each work takes over four months to complete, involving hundreds of brushstrokes using tools ranging from ultra-fine 0-size brushes to flat brushes wider than 20 cm. The result is a surface built from countless layers of transparent and opaque paint.

Nam’s painting technique recalls the sfumato method used by Leonardo da Vinci in the Mona Lisa, where boundaries are blurred not by lines or clear edges but through dozens of delicate glazes that subtly distinguish between overlapping elements, such as between the lotus leaves or between the leaves and the background. His work has also been compared to the “seonyeom” technique in East Asian ink painting, but what sets Blue Moon apart is how the paint seems not to sit atop the canvas, but to soak into it, creating a mystical, ethereal aura. This immersive visual experience is a result of the artist’s unique vision, technical mastery, and poetic sensibility.

Nam Sang-woon was born in 1970 in Busan, South Korea. He received his doctorate from Hongik University and has taught at numerous institutions including Chonnam National University, Kyonggi University, Seoul National University of Education, and Kyung Hee University. He currently serves as an invited professor at Kyonggi University. Nam’s work continues to evolve both formally and conceptually, establishing a distinctive visual language that is widely recognized in the art world. His paintings have also appeared in various magazines, films, and advertisements, further solidifying his presence in both fine art and popular media.