김 순 식
김 순 식
김  순  식
김순식은 회화를 전공한 이후, 중국 경덕진 도자연구소에서 청화백자 연구위원으로 활동하며 중국 고대 도자기 기법에 대한 학문적 연구를 수행하였다. 이러한 경험을 바탕으로 그는 도자와 회화를 융합한 독창적인 예술 장르인 '도자회화'를 개척하였으며, 한국적인 정서와 세계적인 조형 감각을 조화롭게 결합한 예술세계를 구축해왔다.


김순식 작가의 예술 세계를 관통하는 핵심 모티프는 '플라잉 동키(Flying Donkey)'이다. 하늘을 나는 당나귀는 현실의 중압감 속에서도 꿈과 희망을 향해 나아가는 인간 존재의 상징적 은유로 기능하며, 그의 작품 전반에 서정적이면서도 역동적인 내러티브를 부여한다. 작가는 청화백자의 전통적인 청색을 기반으로 다채로운 색채를 혼합하고, 금색과 은색을 간헐적으로 활용함으로써 작품에 시각적 깊이와 상징성을 더한다. 이는 청화의 보색 개념을 반영함과 동시에, 도자기 고유의 형태를 강조하고자 하는 의도를 내포한다.


특히 김순식은 동양화의 여백 미학과 서양화의 입체적 구성 방식을 유기적으로 융합하여, 시공간을 초월하는 독자적인 시각 언어를 구현해낸다. 그의 작품 속 당나귀는 때로는 고독한 방랑자의 형상으로, 때로는 미래를 향해 나아가는 개척자의 모습으로 표현되며, 관람자에게 다양한 정서적 해석을 가능케 한다.


김순식의 예술적 성취는 단순한 재료적 융합을 넘어, 도자의 물성과 회화적 표현 기법의 깊은 상호작용을 통해 새로운 조형 언어를 창출하는 데 있다. 수묵화의 담백한 필치, 프레스코화의 중량감 있는 질감, 청화기법과 상회채색의 화려함 등 동서양 미술의 다양한 요소들이 그의 작업 안에서 유기적으로 공존한다. 특히 섬세한 선묘는 작품의 생동감을 극대화하며, 시각적 리듬과 감성적 깊이를 동시에 부여한다.


현재 김순식 작가는 한국과 중국 경덕진을 오가며 활발한 창작 활동을 이어가고 있으며, 도자 예술의 대중화와 후학 양성에도 힘을 기울이고 있다.


김순식의 작품은 단순한 조형미를 넘어 인간 존재에 대한 철학적 성찰과 희망의 메시지를 담고 있다. ‘플라잉 동키’처럼, 그의 예술은 현실의 무게를 견디며 이상을 향해 나아가는 우리 모두에게 강한 울림과 위로를 제공한다.


"흙으로 빚고 불로 구워낸 캔버스에 꿈을 그리는 작가, 김순식."
그의 예술은 한국 도자 회화의 새로운 지평을 열고 있다.

   

     출품작


P-Flying Donkey 20250401, Gold, Silver, creamic, 27x112cm, 2025
P-Flying Donkey 20250401, Gold, Silver, creamic, 27x112cm, 2025
P-Flying Donkey 20250403, Gold, Silver, creamic, 26.3x110cm, 2025
P-Flying Donkey 20250403, Gold, Silver, creamic, 26.3x110cm, 2025
Flying Donkey, Gold, Silver, creamic, 21.5x21.5x2.8cm, 2025
Flying Donkey, Gold, Silver, creamic, 21.5x21.5x2.8cm, 2025
Flying Donkey, Gold, Silver, creamic, 21.5x21.5x2.8cm, 2025
Flying Donkey, Gold, Silver, creamic, 21.5x21.5x2.8cm, 2025
Flying Donkey, Gold, Silver, creamic, 21.5x21.5x2.8cm, 2025
Flying Donkey, Gold, Silver, creamic, 21.5x21.5x2.8cm, 2025
Flying Donkey, Gold, Silver, creamic, 21.5x21.5x2.8cm, 2025
Flying Donkey, Gold, Silver, creamic, 21.5x21.5x2.8cm, 2025
Flying Donkey, Gold, Silver, creamic, 21.5x21.5x2.8cm, 2025
Flying Donkey, Gold, Silver, creamic, 21.5x21.5x2.8cm, 2025
Flying Donkey, Gold, Silver, creamic, 21.5x21.5x2.8cm, 2025
Flying Donkey, Gold, Silver, creamic, 21.5x21.5x2.8cm, 2025
Flying Donkey, Gold, Silver, creamic, 21.5x21.5x2.8cm, 2025
Flying Donkey, Gold, Silver, creamic, 21.5x21.5x2.8cm, 2025
Flying Donkey, Gold, Silver, creamic, 21.5x21.5x2.8cm, 2025
Flying Donkey, Gold, Silver, creamic, 21.5x21.5x2.8cm, 2025
Flying Donkey, Gold, Silver, creamic, 21.5x21.5x2.8cm, 2025
Flying Donkey, Gold, Silver, creamic, 21.5x21.5x2.8cm, 2025
Flying Donkey, Gold, Silver, creamic, 21.5x21.5x2.8cm, 2025
Flying Donkey, Gold, Silver, creamic, 21.5x21.5x2.8cm, 2025
Flying Donkey, Gold, Silver, creamic, 21.5x21.5x2.8cm, 2025
Flying Donkey, Gold, Silver, creamic, 21.5x21.5x2.8cm, 2025
Flying Donkey, Gold, Silver, creamic, 21.5x21.5x2.8cm, 2025
Flying Donkey, Gold, Silver, creamic, 21.5x21.5x2.8cm, 2025
Flying Donkey, Gold, Silver, creamic, 21.5x21.5x2.8cm, 2025
Flying Donkey, Gold, Silver, creamic, 21.5x21.5x2.8cm, 2025
G-Flying Donkey 20250401, Gold, Silver, creamic, 13x13x4.3cm, 2025
G-Flying Donkey 20250401, Gold, Silver, creamic, 13x13x4.3cm, 2025
KIM SOON SIK
After majoring in painting, Kim Soon Sik served as a researcher at the Jingdezhen Ceramic Research Institute in China, where he conducted in-depth academic studies on ancient Chinese porcelain techniques. Building on this experience, he pioneered a unique art form known as “ceramic painting”, which harmoniously fuses ceramics and painting. His work reflects a delicate balance between Korean sensibilities and a global sense of visual form.


The central motif that runs through Kim’s artistic universe is the “Flying Donkey.” This whimsical figure symbolizes the human spirit striving toward dreams and hope even under the weight of reality. Appearing across his oeuvre, the Flying Donkey infuses his work with lyrical yet dynamic narratives. Drawing on the traditional blue tones of blue-and-white porcelain, Kim enriches his palette with vibrant colors and occasionally incorporates gold and silver accents, adding visual depth and symbolic richness. This approach both reflects the concept of complementary colors in blue-and-white ceramics and highlights the inherent form of ceramics themselves.


What sets Kim’s work apart is his organic fusion of Eastern ink painting’s aesthetics of negative space with Western painting’s spatial construction, resulting in a distinctive visual language that transcends time and space. His donkeys may appear as solitary wanderers or as pioneers advancing toward the future, offering viewers a range of emotional interpretations.


Kim’s artistic achievements go far beyond material fusion. His work creates a new sculptural language through the profound interplay between the physicality of ceramics and the expressive techniques of painting. Elements from both Eastern and Western art coexist in his practice—such as the simplicity of ink brushwork, the weighty textures of frescoes, and the decorative elegance of blue-and-white porcelain and overglaze painting. Particularly, his meticulous line work imbues each piece with a heightened sense of vitality, delivering both rhythmic visual flow and emotional depth.


Currently, Kim Soon Sik is actively creating works between Korea and Jingdezhen, China, and is dedicated to both the popularization of ceramic art and the mentoring of future artists.


Kim’s work offers more than just aesthetic beauty—it serves as a philosophical reflection on the human condition and conveys a message of hope. Like the Flying Donkey, his art resonates deeply with those who strive toward ideals despite the burdens of reality, offering strength and comfort to all.


"An artist who shapes clay and paints dreams onto kilned canvases, Kim Soon Sik."
His art is opening a new horizon in the realm of Korean ceramic painting.