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시시포스와 221,057개의 점






2024. 12. 10

~

2025. 1. 24

[안내]
전이린 작가와 함께 하는 전시 <시시포스와 221,057개의 점> 리셉션에 초대드립니다. 누구나 환영합니다. 

이번 전시는 2년반간의 작업을 소개하는 자리로, 작가가 직접 이야기해주는 작품 세계관은 물론, 예술의전당 반고흐전시 총괄도슨트를 맡고 있는 문성준 평론가의 해설도 함께 들으실 수 있습니다. 

●리셉션 행사 일정
    2024. 12. 20. 금요일 오후 3:00~7:00

작가&평론 담화 PM6:00

(당일주차불가)

전이린 작가는 서울대학교에서 산업디자인(BFA)을 전공한 후 미국 아이오와대학에서 회화와 판화를 전공하고 현재 연세대 언더우드 국제학부 테크노미술학부에서 조형 실기와 현대미술을 강의 중이다. 2019년, 2022년에 서울에서 세 차례 개인전을 열었고, 2020년 봄 미국 워싱턴DC에서 ‘시간기록’ 드로잉 개인전을 가졌다.



전이린 작가는 순수 미술과 디자인을 아우르는 조형 언어에 대한 폭넓은 이해를 바탕으로, 작가와 관람자가 어떻게 미적 경험을 공유하는가에 관한 실험적인 드로잉 작업을 한다.
비어있는 종이 위에 일정한 크기의 작은 점/선을 수없이 반복하여 메꾸어 가는 작가의 드로잉은, 시간이라는 개념을 기록하는 방식이다. 시간의 양과 질에 대한 고찰을 엿볼 수 있는 작가의 ‘하루(day)’는, 작가에게 지구의 자전으로 이뤄지는 과학적 기준으로의 접근이 아닌 작품의 시작 시점과 완성되는 마지막 날로 정의된다.
Article

평론, 문성준
존재는 가장 보편적인 개념이다. 모든 것 중에서 가장 보편적이며, 그러므로 맨 처음 지각하게 되는 것이다1. 하지만 습관화된 모든 현상이 그것들의 일면적인 언어로 인해 무성(無聲)이 되는 것처럼, 당연한 것은 당연하다는 점 때문에 인식되지 않는다. 존재 또한 그렇다. 
존재는 우리의 일상에서 가장 보편적인 만큼 공허한 개념이다.

하지만 간혹, 이런 당연함의 껍질이 깨지고 낯섦이라는 속이 드러나는 경우가 있다. 우리는 이때 우리를 둘러싸고 있는 세계가 얼마나 두꺼웠는지를 알게 되고, 또한 얼마나 완강하게 닫혀 있었는지를 깨닫게 된다. 세계의 완강함과 낯섦, 이것은 삶을 사는 이들에게 부조리함으로 다가온다. 
그리고 이 부조리함은 사유를 강요한다. 모질고 생소한 세상을 마주한 우리는 비로소 이제까지 잊고 왔었던 것을 묻게 된다. 세계에 쉬이 받아들여지지 못하는 나의 존재가 그것이다. 
많은 예술가에게 있어 이 본질적인 물음을 향한 항해술이 곧 예술론이다. 전이린 작가는 부조리함을 마주한 존재의 항해술로서, 회화에서는 가장 단순하여 거론조차도 되지 않던 것을 택했다. 

바로, 점(punkt)이다. 

점에 대한 담론은 회화의 본질을 묻는 회화사에서도 손에 꼽을 수 있을 만큼 적다. 가장 직접적인 것으로는 신인상주의로 촉발된 점묘법(pointillism)적 탐구가 있지만, 이것은 점이라기보다 색채와 빛에 대한 관심이었다. 점 그 자체에 관해 관심을 가졌던 사람은 바실리 칸딘스키2를 비롯한 소수만이 존재한다. 
이것은 아이러니한 일이다. 점은 회화사의 담론에서 항상 중심에 있어왔던 선과 색보다도 더욱 기본적인 요소이자 가장 최소한의 존재이기 때문이다. 붓질이 서양 회화사 전반에 걸쳐서 거의 눈에 띄지 않았다는 점에 놀랐던 아서 단토의 말3처럼, 점이 서양 회화사에서 거의 언급된 적이 없다는 것은 꽤 놀라운 일이다. 전이린 작가는 바로 이런 점으로, 존재와 존재의 방식에 대해 이야기하고 있다. 
일반적으로 점은, 관용화 되고 협소한 범주에서 아무 말도 하지 않는 부분으로 생각되어 왔다. 문장에서는 구두점(句讀點)으로, 회화에서는 선과 면을 이루는 한 요소로, 전체의 목적을 이루기 위한 최소단위로 사용되어 왔던 것이다. 전자에서는 기호로써 문장에 희생하였고, 후자는 재료로서 작품에 헌신했다.

반면, 전이린 작가의 점은 전체에서 떨어져 나온 무엇이다. 작가는 점을 관습화된 효과의 범주에서 끌어내 지금까지 침묵하고 있던 그것에게 목소리를 부여한다. 문장에 의미를 덧대거나 회화의 서사를 설명하기 위해 사용되었던 점은 이제 실제적이고 합목적적인 상징계에서 벗어나 자립적인 본질로서 살아 움직이기 시작한다. 
꿈틀거리는 최초의 점이 이제 최소한의 존재자로서 자립하는 것이다. 여기에서 작가의 회화가 시작된다. 

작가의 선택이 선이나 면이 아니라 점인 이유는 그것만이 합목적성에서 벗어난 것이기 때문이다. 회화의 역사에서 선과 면은 무언가를 위한 도구였다. 인류 최초의 흔적에서조차 선과 면은 목적을 가졌다. 사냥감을 재현하기 위해서이거나 형이상학적인 존재를 숭배하기 위해서이거나, 무언가를 말하기 위한 도구였다. 모더니즘에 이르러 회화가 대상에서 독립되었다 하더라도 그것들은 단 한 번도 목적성에서 완전히 벗어난 적이 없었다.

하지만 점은 최초의 기본형태이자 침묵하는 본질이며, 최소한의 존재다. 그리고 존재가 모든 것 중에서 가장 보편이며 시작인 것처럼, 점은 존재의 시작이며 0과 1의 기점에 있는 것이다. 목적 이전의 것이고, 목적을 수반하지 않는다. 이러한 표현이 가능하다면, 그저 있는 것, 오롯이 존재만 하는 것이 점이다. 

그러므로 작가가 첫 번째 점을 놓는 순간마다 하나의 세계가 새롭게 열린다. 혼돈하며 공허한 캔버스 위에 점이어 있으라 하니 하나의 회화-세계가 시작된다. 새로 시작된 이 세계는 탄생과 함께 캔버스라는 공간과 창조라는 시간을 점유한다. 

이때의 시간이란 일상적인 수치적 시간이 아니다. 최초의 점이 찍히는 순간은 곧 새로운 시작이므로 날도, 때도 정해져 있는 것이 아니다. 창세의 첫날이 24시간이 아니라 창조의 노역이 완료된 한 장인 것처럼, 이 세계의 하루도 작가의 노동을 기준으로 경계가 그어진다. 

작가의 시간이 노동화된 점은, 열린계(open system)4로서의 인간인 작가가 정의 그대로 에너지와 물질을 교환한 것이다. 그가 교환하는 모든 에너지는 점으로 변환되어 공허의 평면 위에 올려진다. 그러므로 전이린 작가의 점은 그의 삶이고, 생명 그 자체이다. 그의 작업은 생의 일부분을 들어 올려 노동과 교환하여 완성되는 것이다. 

시간이 노동화 된다는 것, 그리고 노동이 시간으로 측정된다는 것은 새로운 일이 아니다. 마르크스를 언급하지 않더라도, 인류의 모든 역사는 노동이라는 주춧돌 위에 세워진 것이다. 노동은 원죄이자 삶의 본질이다. 노동을 어떻게 받아들이는가는 그 공간과 시간이 어떤 문명이었는가를 결정짓는 기본요건이었다. 
그리고 현대에서 노동은 세밀하게 수치화되어 미시물리학처럼 우리를 뒤덮고 있다. 그레고리력(Gregorian calendar)이 노동의 계량화가 일반화되는 20세기의 서구 근대화, 효율화와 함께 보편화된 것처럼, 현대인의 시간 기준인 하루, 한주, 한 달, 일 년, 일생은 대부분 노동 시간을 기준으로 정의되어 있다.

전이린 작가는 이 거대한 합목적적 시스템에서 떨어져 나와 자신만의 력[歷]을 만들었다. 그가 구성한 시간은 일률적이지도 않고, 체계적이지도 않으며, 그러므로 당연히 효율적이지도 않다. 마치 우리의 삶이 그런 것처럼, 어떤 하루는 927개의 점을 쌓은 ‘동안’이고, 또 다른 하루는 1032개의 점을 쌓은 ‘동안’이다. 어느 한때에서 다른 한때까지 시간의 길이를 뜻하는 이 ‘동안’은, 우리가 시간을 인식하는 기본 단위인 지속(durée)5이다. 현재를 인식하는 최소단위가 제각각인 것처럼, 작가의 하루-지속도 때마다 다르다. 어떤 날은 천 개가 넘는 점을 그리는 노동이 하루이기도 하고, 어떤 날은 백 개도 못 그리는 날이 하루가 되기도 한다. 그렇게 쌓인 수백 개의 점이 하루라는 지속이라면, 점 하나하나는 순간이라는 지속이다. 전이린 작가에게 하나의 점은 작품을 하는 동안 존재하는 최소한의 시간 단위인 것이다. 
이 시간과 존재의 인식은 점을 그린다는 행위, 작가에 의하자면 노동하는 행위이다. 어쩌면 작가는 노동으로써 시간을 인식하고, 자신의 존재 자체를 인식하는 것일 수도 있다. 927개이든, 1031개이든 이 작은 지속들이 계속(succession)된 노동의 주관적인 완료는 하루가 되고, 189,990개가 되면 작품으로 완료된 새로운 하나의 세계가 되기도 한다. 

시간의 기준을 스스로 정한다는 것은 자의로 돌을 밀어 올리는 시시포스와 같다. 이것은 노동이라는 형벌과 시간이라는 유한성을 자신이 결정하는 행위이다. 자신의 존재에 대한 깊은 물음을 던져, 삶의 계열을 스스로 정리하여, 이윽고는 점 하나하나에, 캔버스 하나하나에 새로운 세계를 만들어내는 과정이다. 시시포스가 영원히 돌을 밀어 올리는 형벌을 받는 자라면, 전이린 작가는 무한히 점을 그리는 형벌을 자처하여 존재와 삶을 결정하는 자다. 
삶을 스스로 결정하는 자가 어떻게 불행할 수 있겠는가. 그는 행복한 시시포스이다.     

Quotation 
1) <존재와 시간>, 마르틴 하이데거
2) <점·선·면: 회화적 요소의 분석을 위하여>, W. 칸딘스키
3) <예술의 종말 이후>, 아서 단토
4) 열린계란 외부와 물질을 서로 주고받는 물리적 계(system)를 뜻한다. 계와 주위(surrounding) 사이에 물질과 에너지의 교환이 일어날 수 있는 상태로 인간도 열린계에 속한다.
5) 시간 인식의 기본 양상인 지속, 계속(succession), 동시성 중 하나. 과거가 아니며 동시에 미래도 아닌 순간인 현재를 인식하는 최소 단위인 지속은, 끝없이 변화하고 흐르는 물리적 시간의 일정 구간을 하나의 동일한 시간 단위로 보는 인식 단위이다. 지금, 현재라고 일컬어질 수 있는 이 최소 단위의 순간인 지속은 인식의 주체마다 다르다. 하루일 수도 있고, 한 시간일 수도 있지만, 측정할 수 없는 찰나일 수도 있다. 이 지속이 계속(succession) 되는 것이 시간이다.

AArtworks

Day 166, Ink on Paper, 66 cm x 103 cm, 2023
Day 166, Ink on Paper, 66 cm x 103 cm, 2023
Day 161, Oil on Canvas, 18 cm x 26 cm, 2023
Day 161, Oil on Canvas, 18 cm x 26 cm, 2023
Day 221, Acrylic on Canvas, 18cm x 26 cm, 2023
Day 221, Acrylic on Canvas, 18cm x 26 cm, 2023
Day 162, Oil on Canvas, 121 cm x 152 cm, 2024
Day 162, Oil on Canvas, 121 cm x 152 cm, 2024
Day 213, Acrylic on Canvas, 18cm x 26cm, 2024
Day 213, Acrylic on Canvas, 18cm x 26cm, 2024
Day 217, Acrylic on Canvas, 18cm x 26cm, 2024
Day 217, Acrylic on Canvas, 18cm x 26cm, 2024
Day 218, Acrylic Paints, color pencil on Canvas, 117cm x 80cm, 2024
Day 218, Acrylic Paints, color pencil on Canvas, 117cm x 80cm, 2024
Day 212, Acrylic on Canvas, 18cm x 26cm, 2024
Day 212, Acrylic on Canvas, 18cm x 26cm, 2024
Day 163, Graphite on Canvas, 18cm x 26cm, 2024
Day 163, Graphite on Canvas, 18cm x 26cm, 2024
Day 218, Graphite on Canvas, 117cm x 80cm, 2024
Day 218, Graphite on Canvas, 117cm x 80cm, 2024
Day 220, Graphite on Canvas, 117cm x 80cm, 2024
Day 220, Graphite on Canvas, 117cm x 80cm, 2024
Day 210, Graphite on Canvas, 117cm x 80cm, 2024
Day 210, Graphite on Canvas, 117cm x 80cm, 2024
Day 219, Graphite on Canvas, 117cm x 80cm, 2024
Day 219, Graphite on Canvas, 117cm x 80cm, 2024
Day 162, Oil on Canvas, 91cm x 73cm, 2024
Day 162, Oil on Canvas, 91cm x 73cm, 2024
Day 216, Acrylic on Board, 34cm x 24cm, 2024
Day 216, Acrylic on Board, 34cm x 24cm, 2024
Day 215, Acrylic on Board, 34cm x 24cm, 2024
Day 215, Acrylic on Board, 34cm x 24cm, 2024
Day7, Graphite on Paper, 106cm X 153cm, 2018
Day7, Graphite on Paper, 106cm X 153cm, 2018
Day13, Acrylic on Paper, 106cm X 153 cm, 2019
Day13, Acrylic on Paper, 106cm X 153 cm, 2019
전  이  린  
(b.1967)
서울대학교에서 산업디자인(BFA)을 전공한 후 미국 아이오와대학에서 회화와 판화를 전공하고 현재 연세대 언더우드 국제학부 문화디자인경영학과에서 조형 실기와 현대미술을 강의 중이다. 
2019년, 2022년에 서울에서 세 차례 개인전을 열었고, 2020년 봄 미국 워싱턴DC에서 ‘시간기록’ 드로잉 개인전을 가졌다.


Curriculum Vitae 


Education 


The University of Iowa, 2007-2009

MFA (major in Drawing and Painting, minor in Printmaking) 

School of Art and Art History

Thesis: Drawing-Domestic Games

Advisor: Susan White

The University of Alabama, 2005-2007

MA (Sculpture), Department of Fine Arts

Thesis: Drawing and Sculpture-Moments

Advisor: Craig Wedderspoon

The University of Wisconsin-Madison, 1995-1996

Graduate program (Metalworking), Department of Fine Arts 

Advisor: Fred Fenster

Seoul National University, 1994

Graduate program, School of Fine Arts

Seoul National University, 1990

BFA (Design) School of Fine Arts



Teaching Experience 


Spring 2020 ~ Current, Creative Thinking and Visualization - Instructor of Record

Yonsei University, Culture and Design Management, in Underwood International College. 


The aim of this class is to help various design majored students to improve their artistic creativity 

and imagination. And also to support inter-disciplinary approaches in the visual art fields. 

Dealing with the concept of visuality, culture and global/local in contemporary art and design, 

students will improve their creative thinking in relation to their subject matters and ethics. It is a 

critical class for any student who needs to develop visual communication skills in the design 

field. No drawing experience is required but an open mind is a must-have. This class is taught in 

English. 

• Design curriculum, teach basic skills and concepts, lead group discussion, critique, grade, 

and meet with students during office hours. 


Spring 2020 ~ Current, Contemporary Topics in Cultural Industry - Instructor of Record

Yonsei University, Culture and Design Management, in Underwood International College. 


One of the remarkable phenomena of contemporary culture is that images have become the most 

important tool of communication. This course surveys various types of cultural activities based 

on the images. The main purpose of this course is to ‘EXPERIENCE` visual art, movies, 

performing arts, and literature around us. That means, students are required to watch movies, go 

to art museums and galleries, read novels, essays, poems and also graphic novels. Students will 

learn how to articulate their understanding on visual culture with their own language. For the 

first half of the semester we will discuss about visual literacy, and then for the second half we 

will create video presentations on any subject of your choice. This class is taught in English. 

• Design curriculum, teach basic skills and concepts, lead group discussion, critique, grade, 

and meet with students during office hours. 


Fall 2016 ~ Spring 2018, Current Issues on Contemporary Art - Instructor of Record

Bethel Civic Center, Ellicott City, Maryland, USA 


The course addresses the critical issues in contemporary art; painting, drawing, sculpture, 

photography, film, performance, installation, and etc. With a broad series of lessons and 

activities, students will be invited to investigate on the work of contmporary artists. Students are 

required to participate in group discussions. Reading assignments will be given on weekly base. 


Fall 2014 ~ Spring 2018, Learning from Masters, Workshops- Instructor of Record

Philippi Cummunity Learning Center, Hanover, Maryland, USA 


In each workshop, a master of the contemporay art will be introduced. Not only the aesthetic 

importance of their work but also their unique paint applications and use of materials will be 

investigated. The student will apply the knowledge and specific paint applications to their own 

artistic investigations, engagements, and works in a professional manner. 


Spring 2013, Writing for Design - Instructor of Record

Kunkook University, Department of Industrial Design 


This is an introductory course that helps students equip themselves with basic communication 

skills. The course consists of three parts. Part 1, ‘Reading and Discussion’ will cover not only 

terminology in Design but also comprehension abilities on current Design issues. During each 

class, reading materials will be given to the class. We read them together and discuss them in 

small or large group formats. Part 2, ‘Writing’ will focus on how visual images and concepts can 

be expressed in words. Part 3, ‘Presentation’ is the final goal for this course. Students are 

required to give two major presentations in class for the midterm and final. This class is taught in 

English. 

• Design curriculum, teach basic skills and concepts, lead group discussion, critique, grade, 

and meet with students during office hours. 


Spring 2012 ~ Spring 2013, Creative Studio I - Instructor of Record

Hansung University, Department of Animation and Product Design 


This is an intermediate course designed to bring together visual sensibilities and creativity in the 

context of design projects: identifying individual strengths, team building, collaboration, 

development of personal creative practice and methods. Also designed to implement a selfmotivated

creative methodology in the context of the complex design process. Class will have 2 

projects through the semester in addition to lectures on current issues. This class is taught in 

English. 

• Design curriculum, teach basic skills and concepts, lead group discussion, critique, grade, 

and meet with students during office hours.


Spring 2012, Drawing and Communication - Instructor of Record

Yonsei University, Techno Art Division in Underwood International College. 


The purpose of this course is to draw, especially by hand. For designers and artists, hand drawing 

is basic and yet the most intuitive and effective way to communicate with others. To learn to 

draw, one must understand how to see or to read the world around us and also how to share ideas 

and thoughts on what we see/read. It is a critical class for any student who needs to develop 

visual communication skills in the design field. No drawing experience is required but an open 

mind is a must-have. This class is taught in English. 

• Design curriculum, teach basic skills and concepts, lead group discussion, critique, grade, 

and meet with students during office hours.


Spring 2012, 2D Design Studio I - Instructor of Record

Kunkook University, Department of Industrial Design 


This course is designed for the beginning student in the design major to learn principles of design 

elements and apply them to their practices in 2D format. Students should also acquire necessary 

knowledge of materials and proper technical skills to achieve their aesthetic goals. Both digital 

and traditional methods will be covered in class. Professional work habits and a good concept of 

craftsmanship are required for success in this course. This class is taught in English. 

• Design curriculum, teach basic skills and concepts, teach basic digital skills for the 

design programs, lead group discussion, critique, grade, and meet with students during 

office hours.


Spring 2012 ~ Fall 2012, Art and Space I & II - Instructor of Record

Sungshin Women's University, Department of Industrial Design 


Advanced course. Creating objects and placing them in space means also creating negative 

space. Without thoughtful consideration of negative space, the harmony and balance in 

composition cannot be achieved. In this course, students are required to create self portraits (can 

be interpreted metaphorically) in the form of negative space. This invisible/intangible form 

becomes visible by the objects which are created solely for defining this negative space. This 

study requires deep understanding of how we recognize objects in space, and trained eyes to see 

what is not seen. This course is also related to the aesthetic study in forms. The students pick one 

of the artists in art history and research the formal qualities in their practice of the arts. This helps 

students not only to get inspiration from art but also to understand how they position themselves 

in the history of art as a designer. 

• Design curriculum, teach basic skills and concepts, lead group discussion, critique, grade, 

and meet with students during office hours. 


Fall 2011 ~ Fall 2012, 3D Design - Instructor of Record

Yonsei University, Department of Human Environment and Design 


This is an introductory course that explores three-dimensional concepts in a variety of processes 

and media. Students are required to explore basic 3D design elements, such as lines, planes, 

volume, mass, space, and light. Also, students learn how to build aesthetic sensibilities and apply 

them in the actual design process. Communication skills with visual/verbal language will be also 

introduced throughout this course. This class is taught in English. 

• Design curriculum, teach basic skills and concepts, lead group discussion, critique, grade, 

and meet with students during office hours.


Spring 2009, Basic Drawing-Instructor of Record 

The University of Iowa, School of Art and Art History 


This course focuses on developing the individual student’s skills in seeing and thinking by 

presenting the students with various styles and ideas about traditional and contemporary 

drawing. The students are required to concentrate on the basic elements of drawing- materials, 

methods and craft as well as to participate in critiques and begin to understand the role of 

dialogue in the creative process. Class size-16 students. 

• Design curriculum, teach basic skills and concepts, lead group discussion, critique, grade, 

and meet with students during office hours. 


Fall 2006 ~ Spring 2007, Design II- Three Dimensional Design-Instructor of Record 

The University of Alabama, Department of Fine Arts 


Introductory course that explores three-dimensional concepts in a variety of processes and 

media. Students are required to explore basic sculpture materials, such as plaster, clay and wood, 

metals, and fiber to create own sculpture. Also, students learn how to speak and write critically 

about personal work and that of others. Class size-20 students.

• Design curriculum, teach basic skills and concepts, lead group discussion, 

critique, grade, and meet with students during office hours. 


Fall 2008 Painting I - Teaching Assistant 

The University of Iowa, School of Art and Art History 


This course is a basic study of visual issues as they relate to pictorial space. Specific problems 

may involve still life, landscape, the human figure (clothed and unclothed), or concept. Projects 

include monochromatic statements and the complexities of color. A technical understanding of 

oil media, a visual vocabulary, and the beginning of a personal investigation are stressed. Course 

format consists primarily of studio work and practice with faculty guidance through lecture and 

critique. 

• Monitor shop, critique, lead group discussion. 


Fall 2008 Painting II- Teaching Assistant 

The University of Iowa, School of Art and Art History 


This is the second of two introductory courses in painting with an investigation into materials 

and techniques leading toward the development of a personal painting language. 

• Monitor shop, critique, lead group discussion. 


Spring 2005 ~ Spring 2006, Beginning Sculpture-Teaching Assistant, 

The University of Alabama, Department of Fine Arts 


Introduction to basic sculptural skills-including plaster, wood, aluminum casting, direct 

construction, and various mixed materials and techniques-with emphasis on craftsmanship, 

content, and idea development. 

• Monitor shop, critique, lead group discussion. 



Workshop


The 42nd Creativity and Character Education Forum: In-Service Training for K-12 Art 

Teachers 

Coordinator and Lecturer “The Part and the Whole” 

Organized by Ministry of Education, Science and Technology of South Korea 

11/2012 Ilsan, South Korea



Residency Program


Vermont Studio Center with Artist Grant Award. 1/2/201~1/28/2011 



Competitions and Exhibitions


“Hours” Solo Exhibition 

2/15/2020 ~ 2/27/2020, MK Gallery, Virginia, USA 


“Recording/Drawing II” Solo Exhibition 

6/3/2019 ~ 6/16/2019, Gallery The Folk, Seoul 


“Recording/Drawing I” Solo Exhibition 

4/19/2019 ~ 4/30/2019, Ye-Sool-Ga-Bang:Kunst One, Seoul 


“Artistic Records: Art as a Record of the Emotional Past” Group Show w/ Selected Artists 

6/1/2018 ~ 6/28/2018, Korea Culture Center, Washington D.C., USA 


“Pop-up, Pop-up Show” Group Exhibition, Curated by Erin Chon 

4/6/2018 ~ 4/15/2018, 10176 Baltimore National Pike, Maryland, USA 


“Wings Bestowed On The Wingless Birds” Collaborative Work with Hyom Kang 

8/2015 DMC Gallery, Seoul 


“Serial Relations” Works on Paper Group show 

3/26~6/8/2014 Peninsula Museum of Art, San Francisco 

Curated by Jon Gourley, Irene Carvajal 


“Do-Do” Group show 

12/2013 Gallery P1, Seoul 

Curated by Yeon Jung Han 


“Drawing + Chair” Collaborative Exhibition with Sang-Kyu Kim 

4/2013 DMC Gallery, Seoul 


“Artspital : Healing Project 2012” 

5/2012 Samchangdong Gallery (Popup), Seoul 

Curated by Hyom Kang 


“R.E.S.P.E.C.T” 

2/2012 ~ 3/2012 Peter Paul Luce Gallery, Cornell College, Iowa

Curated by Susan White


The Exhibition for IUI & Broken Shop - Group Show 

11/2011 Kunstdoc Gallery, Changsungdong, Seoul, S.Korea 

Curated by Jin Sup Yoon 


The Inaugural Exhibition for the International University of Imagination 

10/2011 Gallery Space 15, Tongindong, Seoul, S.Korea 

Curated by Jin Sup Yoon 


“Drawing Party - Tell Me More” 

Oct. 1st~ 7th 2011, Metro Gallery in Gwangju, S. Korea 

Sponsored by Gwangju Branch of Korea Fine Arts Association 


"Other i's?" Collaboration with John Engelbrecht (photograph)

6/2011 TimesClub at Prairie Light Bookstore, Iowa City, IA 


 "We Never Fall Apart; We Never Fall Together" Painting Group Show 

1/2011, Eva Drewelowe Gallery, Iowa City, IA 


 "Hannah", Poetry and Painting - Group Show

2010, The Burford Gallery, Iowa City, IA


"Domestic Games-Part II" Solo Show

12/2009~1/2010, The BS Gallery, Iowa City, IA


“Displacement”-Group Show

7/2009, Quad City Airport Gallery, Rock Island, IL


MFA Show

5/2009, Studio Arts Gallery, University of Iowa, Iowa City, IA


“Domestic Games”-Drawings by Youngsoon Chon: Solo Show

4/2009, Burford Gallery, Iowa City, IA


The 16th Annual Juried Show 2008-MacRostie Art Center

8/2008, MacRostie Gallery, Grand Rapids, MN


2008 National Juried Competition: Works of Art on Paper

7/2008 Long Beach Island Foundation, Long Beach Township, NJ


Des Moines Art Center’s Iowa Artists 2008: Drawing-Juried

4/2008~8/2008, Des Moines Art Center, Des Moines, IA


The 42nd Galex International Juried Show

3/2008, Galesburg Civic Art Center, Galesburg, IL


“Tic Tac Toe” Recent Drawings-Solo Show

2/2008, Eve Drewelowe Gallery, Iowa City, IA


The Korean Student Art Show-‘Moon’

10/2007, Art Building West Gallery, University of Iowa, IA


The 1st Loyola National Works on Paper-Juried

7/2007, Crown Center Gallery, Loyola University, Chicago, IL


The 2nd All Media National Juried Exhibition (ANJE II)

6/2007, 621 Gallery, Tallahassee, FL


Master of Art Thesis Exhibition

3/2007, Woods Hall Gallery, The University of Alabama, Tuscaloosa, AL


The 20th McNeese National Works on Paper-Juried

3/2007, Abercrombie Gallery, Lake Charles, LA


The Student Show-Juried, Best in Show

3/2007, Woods Hall Gallery, The University of Alabama, Tuscaloosa, AL


Drawing on Alabama-Juried

1/2007, Biggin Gallery, Auburn University, Auburn, AL


It came from Tuscaloosa-Graduate student show

11/2006, Huntingdon College Art Gallery, Montgomery, AL


The Student Show-Juried

10/2005, The University of Alabama, Tuscaloosa, AL


The Down East Sculpture Exhibition-Juried, Second Place Award

10/2005, East Carolina University, NC


Le Petite XII – Juried

11/2004~1/2005, Alder Gallery, Coburg, OR


Seoul National University Alumni Exhibition

4/2002, Do-San Gallery, Los Angeles, CA


Talismans/SNAG-Juried

5/1999, Washington University’s Gallery of Art, St. Louis, MO


Student Award Show-Juried

5/1996, University of Wisconsin-Madison, WI


Bags and Baggage-Juried

3/1996, Arrowmont, Gatlinburg, TN


Art in Daily Life

5/1994, Fusion Gallery, Seoul, Korea


BFA Show

12/1993, The Art Gallery, Seoul National University, Seoul, Korea 



Awards


The 8th Annual S&AM Art Materials Competition

Second Place Award

4/2009, University of Iowa, Iowa City, IA


The 16th Annual Juried Show 2008-MacRostie Art Center

First Place Award

8/2008, MacRostie Gallery, Grand Rapids, MN


The 20th McNeese National Works on Paper-Juried

The Juror's Mention Award

3/2007, Abercrombie Gallery, Lake Charles, LA


The Student Show-Juried

Best in show

Page 9 of 103/2007, The University of Alabama, AL


The Down East Sculpture Exhibition-Juried

Second Place Award

10/2005, East Carolina University, NC


Thames Fellowship, The University of Alabama

2005~2006, Department of Fine Arts


Graduate Fellowship, Seoul National University

1994, Department of Fine Arts


Undergraduate Merit Scholarship, Seoul National University

1992, 1993, 1994, School of Fine Arts



Publications


2010 hannah(han'na)n., curated and edited by Andrew D. Moeller 

A book of collaborations between painters at the University of Iowa 

and poets from the University of Iowa And University of Massachusetts Amherst


2008 Iowa Artists 2008 Drawing by curator, Amy N. Worthen