Like the purifying white winter, Choi Young-wook


세상을 정화하는 하얀 겨울같은, 최영욱

KARMA
KARMA

CHOI YOUNG WOOK  (b.1964, SEOUL, KOREA)


MFA. Dept. of Fine Art, Hongik University

BFA. Dept. of Fine Art, Hongik University


홍익대학교 회화과 졸업 

홍익대학교 미술대학원 졸업


CHOI YOUNG WOOK
CHOI YOUNG WOOK

A Winter of Purity Blooming Like Snowflakes

Choi Young Wook’s moon jar artworks, characterized by the intersection of countless lines that reveal the interconnectedness of life, are all titled <KARMA>. A close examination of his work reveals a surface that gleams as smoothly as real porcelain. This effect is the result of a meditative process in which layers of gesso and white powder are repeatedly applied and sanded down on the canvas.


The moon jar features ice crack patterns, known as bing-yeol(氷裂), which serve as metaphors for life. The fine lines that cover the entire surface of the jar symbolize the myriad relationships and the cyclical joys and sorrows of life, mirroring our own lives-similar yet uniquely different in form. “The images I express are memories of my life, my stories. I am unfolding the story of my life within my paintings” Choi notes in his work journal. Through the intersection of countless lines, sometimes leaving behind subtle color spots that fade and then intensify, Choi reveals the eternal interconnectedness of life, transcending time and space. Upon closer inspection, one can see faint landscape scenes, subtle changes in color, and blooming circular spots, reflecting the depth of meditation Choi has pursued while contemplating the moon jar. Though his work focuses on minimal elements, the detailed aspects of his paintings reveal his intense and rigorous creative process.

Karma, 2023
Karma, 2023

The appeal of Choi’s moon jar paintings lies in the way they bring the round and generous form of the jar-shaped by clay and human warmth-onto a flat canvas, radiating an elegant, calm, and humble beauty that garners universal admiration, regardless of the setting. Reflecting on his first encounter with a moon jar, Choi recalls, “Despite its small imperfections, altered color, and irregular shape, it had a powerful pull on me”. Recently, he has continued to explore variations in painting while also experimenting with video, installation art, and NFTs, expanding the scope of his work.


Born in 1964, Choi Young Wook graduated from the Department of Painting at Hongik University and completed his master’s degree at the same institution. He has held over 40 solo exhibitions both domestically and internationally, including recent shows in Los Angeles and New York. He has also participated in international art fairs such as Art Miami and Art Cologne. In 2010, his work became a major topic in the art world when it was acquired by the Bill & Melinda Gates Foundation. His art, praised for its Korean lyrical style, has also garnered attention from global opinion leaders, including being featured on the album cover of world-renowned soprano Sumi Jo’s Korean song collection Nostalgia. His works are held in the collections of prestigious institutions such as the Bill & Melinda Gates Foundation, the Spanish Royal Family, the Luxembourg Royal Family, the Philadelphia Museum of Art, and the United Nations Green Climate Fund (GCF).

Karma, 2024
Karma, 2024

눈꽃처럼 피어난 순수의 겨울

무수한 선의 ‘교차’로 인생의 관계성을 드러내는 최영욱 작가의 달항아리 작품은 모두 <KARMA>라는 제목이 붙어있다. 그의 작품을 자세히 관찰해보면, 표면이 실제 도자기처럼 매끄럽게 빛나고 있음을 엿볼 수 있다. 이는 캔버스 위에 젯소와 백색 가루를 여러 차례 바르고 말린 뒤, 사포로 다듬는 수행에 가까운 행위의 결과물이다.

달항아리에는 얼음이 갈라져서 생기는 금 모양의 무늬, 즉 빙렬(氷裂)을 하나의 인생으로 은유하고 있다. 세필(細筆)로 달항아리 전체에 촘촘하게 그려낸 선들은 삶을 영위하며 만나는 수많은 인연과 순환하는 인생의 희로애락을 아우르는 상징으로, 비슷하지만 각기 다른 형태의 우리네 삶과 매우 닮아 있다. “내가 표현한 이미지는 내 삶의 기억, 내 삶의 이야기들이다. 나는 내 그림 속에 내 삶의 이야기를 펼쳐내고 있는 것이다” 작가의  작업노트처럼 그는 무수한 선의 교차, 때로는 미세한 색점이 남기도 하고, 희미하다가도 진하게 이어지며, 시공간을 초월해 연결되는 인생의 영원한 관계성을 작품에서 드러내고 있다. 더불어 가까이 살펴보면 희미한 산수풍경에 미세한 색상의 변화, 원형으로 피어나는 색점들이 묘사돼 있는데, 달항아리를 바라보며 정진해온 작가의 명상의 깊이, 최소한의 것을 다루고 있지만 면면을 이루는 요소들을 통해, 치열한 작업세계를 엿볼 수 있다.


Karma, 2024
Karma, 2024
Karma, 2023
Karma, 2023

달항아리의 무수한 빙렬로 실타래처럼 얽힌 ‘연(緣)’과 ‘업(業)’을 캔버스 위에 펼쳐내는 그의 작품이 매력적인 이유는, 흙과 사람의 체온으로 빚어진 둥글고 넉넉한 자태를 고스란히 평면으로 옮겨와, 어느 공간에 두어도 기품 있고 차분하며 소박하면서도 아름답게 발하는 미적 특질 때문이다. 그 또한 달항아리와의 첫 대면에서 “표면의 작은 흠과 변형된 색, 비정형의 형태를 지니고도 그 존재는 나를 강하게 끌어당겼다”고 회고했다. 최근 그는 회화의 변주를 끊임없이 추구하면서도, 비디오와 공간설치, NFT 등의 다양한 실험을 병행하며 작품을 영역을 넓혀왔다. 

최영욱 작가는 1964년에 태어나 홍익대 회화과를 졸업하고, 동대학원에서 석사과정을 마쳤다. 최근 열었던 미국 로스엔젤레스와 뉴욕 전시를 비롯해 국내·외에서 40여 차례 개인전을 열었으며, 아트 마이애미, 쾰른 아트페어 등 국제적인 아트페어에도 참여했다. 특히 2010년 빌게이츠재단이 작품을 소장하면서 미술계에 큰 이슈가 됐고, 한국적이고 서정적인 회화라는 평가 아래, 세계적인 성악가 조수미의 한국가곡집 ‘향수’의 앨범 표지를 장식하는 등 각국의 오피니언 또한 그의 작품에 주목하고 있다. 소장처로는 빌게이츠재단, 스페인 왕실, 룩셈부르크왕실, 필라델피아 뮤지엄, 유엔녹색기후기금GCF 등이 있다.

Karma, 2024
Karma, 2024

Exhibited Work

These works are currently on display at the Four Seasons Hotel Seoul.


전시 출품작

(포시즌스 호텔 서울)


Exhibited Work

These works are currently on display at the Gallery MONDEOUVERT.


전시 출품작

(갤러리 몬도베르)